مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
آزمايش الهى «أم حسبتم أن تدخلوا الجنّة و لمّا يأتكم مثل الّذين خلوا من قبلكم مسّتهم البأساء والضّرّاء و زلزلوا حتّى يقول الرّسول و الّذين ءَامنوا معه متى نصر اللّه ألا إنّ نصر اللّه قريب»(209) - اين پندار و تفكر باطل در ميان مؤمنان وجود دارد كه چون طرفدار حق هستند، لازم است بدون تحمل رنج و درد به اهداف اجتماعى خود و سعادت ابدى برسند، و قرآن كريم اين تفكر را رد مىكند و مىفرمايد: در صورتى ايمان عامل سعادت است كه انسان در برابر سختىها و آزمايشهاى الهى صبر و پايدارى داشته باشد؛ «أم حسبتم أن تدخلوا الجنّة و لمّا يعلم اللّه الّذين جاهدوا منكم و يعلم الصّابرين».(210) - امتحان الهى براى كشف امرى بر خداوند نيست. زيرا چيزى بر خداوند پوشيده نيست تا به واسطهى امتحان كشف شود، بلكه او «علاّم الغيوب» و «عالم السرّ و الخفيّات» است و حكمت امتحان دو چيز است: الف - بر شخص ممتحَن معلوم مىشود كه حقيقتاً داراى چه صفاتى است و دعاوى او تا چه حد مقرون به حقيقت است. زيرا چه بسا بر خود انسان امر مشتبه مىشود و فكر مىكند داراى مراتب عاليه از ايمان و ملكات فاضله است، ولى هنگامى كه امتحان پيش مىآيد، چه بسا خلاف آن ظاهر مىشود. - سؤال: گفتن «متى نصراللّه» چگونه با علم و يقين پيامبر به نصرت الهى سازگار است؟ پاسخ: روشن است كه پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله اذيت و آزار فراوانى از ناحيهى دشمنان به او رسيد؛ به اندازهاى كه قرآن كريم گاهى به او تسليت مىدهد و مىفرمايد: «و لقد نعلم انّك يضيق صدرك بما يقولون لعلّك باخع نفسك ألاّ يكونوا مؤمنين». بنا بر اين، گاهى پيامبر از كلماتى كه دشمنان به او مىگفتند، دلتنگ مىشد و يقين داشت كه نصرت الهى شامل حال او مىشود، ليكن نمىدانست در چه زمانى خدا او را يارى مىكند و هيچ مانعى ندارد كه پيامبر براى دانستن زمان نصرت الهى اين سخن «متى نصراللّه» را بگويد.(212) - امتحان الهى به فراق فرزند خداوند گاهى پدر را مبتلا به فراق فرزند مىكند، مانند حضرت يعقوبعليه السلام كه مدتى در فراق فرزندش يوسف به سر برد و حزن و غم و اندوه خويش را به خداوند بازگو كرد؛ «قال انما أشكو بثّى و حزنى الى اللّه»(213)و گاهى مادر را به فراق فرزند مبتلا مىسازد، مانند مادر موسىعليه السلام كه او نيز در فراق فرزندش و به دريا انداختن او محزون بود كه خداوند بشارت برگرداندن فرزندش را به او داد؛ «فاذا خفت عليه فألقيه فى اليمّ و لا تخافى و لا تحزنى انّا رادّوه إليك».(214) قرآن كريم مال و فرزند را به نحو «موجبهى كليه» ابزار آزمون الهى معرفى مىكند؛ «إنّما أموالكم و أولادكم فتنة»(215)و گاهى به نحو «موجبهى جزئيّه» مىفرمايد: برخى همسران و فرزندان دشمن انسان هستند؛ «يا أيّها الّذين ءَامنوا انّ من أزواجكم و أولادكم عدوّاً لكم فأحذروهم».(216) نظرات شما عزیزان: [ چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب: آزمايش الهى , ] [ 9:51 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |